Uddannelsesbeskrivelse hold 11
Kari Killén
Dag Nordanger
Karin Bernstad
Margaretha Brodén
May Olofsson
Flemming Zuschlag Christiansen
Kari Killén
Dag Nordanger
Karin Bernstad
Margaretha Brodén
May Olofsson
Flemming Zuschlag Christiansen
Start:
D. ?. marts 2018 til d. ?. marts 2019
Kari Killén vil være den gennemgående underviser på denne uddannelse. Margareta Brodén, Dag Ø Nordanger og May Olofsson er gæsteundervisere på uddannelsen.
Denne side indeholder en beskrivelse af den 1-årige efteruddannelse til Småbørnskonsulent, som vi udbyder på Toftemosegaard med start d. 13. marts 2017 udarbejdet af aut. psykolog Flemming Zuschlag Christiansen.
Der tages forbehold for ændringer, og Toftemosegaard forbeholder sig retten til løbende at ændre i indhold, undervisere (ved f.eks. sygdom) og struktur.
Uddannelsen giver stor faglig og personlig udvikling og du vil komme til at:
Med vægt på at kunne relatere til egen praksis og klient-professionel relationen så vil fokus på uddannelsen være at:
Der vil på uddannelsen blive lagt vægt på, at de studerende får en særlig indsigt i anvendelsen af konkrete metoder fx AAI, IWMC, IA og Care Index (med en særlig fokus på sidstnævnte) modificeret for klinisk praksis.
Uddannelsen er på i alt 156 lektioner (9 moduler) fordelt på 126 undervisningslektioner og en afsluttende fordybningsopgave berammet til 30 lektioner.
Der er 6 moduler med 2 dages undervisning og 2 moduler med 3 dages undervisning. alle dage fra kl. 9.00-16.00.
Herudover er der 1 times individuel vejledning i forbindelse med udarbejdelse af den afsluttende fordybningsopgave. Denne vejledning kan evt. finde sted i grupper. Vejledningen udføres kun af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen .
I Toftemosegaards kursuslokaler, Manderupvej 3, 4050 Skibby.
1. lektion er 45 minutter.
Modul | Antal dage | Dato | Underviser |
1 | 3 | ?. og ? og ? marts 2018 (Opstart) | Flemming Z. Christiansen/Kari Killén |
2 | 3 | ?. og ?. april 2018 | Margareta Brodén/Kari Killén |
3 | 2 | ?. og ?. maj 2018 | Kari Killén/May Olofsson |
4 | 2 | ? og ?. juni 2018 | Kari Killén |
5 | 2 | ?. og ?. august 2018 | Dag Ø Nordanger |
6 | 2 | ?. og ?. september 2018 | Kari Killén |
7 | 2 | ?. og ?. november 2018 | Katrin Bernstad |
8 | Uge ? 2018- uge ?- 2019 (Opgaveskrivning) | Afleveres den ?. januar 2019 | |
9 | 2 | ? og ?. marts 2019 | Kari Killén/Flemming Christiansen |
1. dag
På første modul (1. dag) gennemgås uddannelsens opbygning og idegrundlag, studieplan, litteratur, gensidige forventninger og krav samt Flemming og Kari Killéns tanker med uddannelsen, videooptagelser, opgaveskrivning o.m.a.
Efter frokost vil 1-2 tidligere studerende på uddannelsen komme og fortælle om deres erfaringer med uddannelsen og dens anvendelse i praksis.
Underviser: Aut. psykolog. Flemming Zuschlag Christiansen
Indhold:
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén
Anbefalet litteratur til dette modul: Kari Killéns bøger; ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”.
Med udgangspunkt i sit arbejde på Viktoriagården i Malmø og beskrevet i de 2 bøger; “Mor og barn i ingenmandsland” og “Graviditetens muligheder – en tid hvor relationer skabes og udvikles”, så vil Margareta Brodén beskrive den vigtige tilknytningsproces mellem forældre og barn, som starter allerede under graviditeten og give eksempler på vanskeligheder og problemer. Med fokus på en forebyggende indsats anvises behandlingsstrategier og metoder, der kan understøtte denne tilknytning samt kvindens udvikling af moderskabet.
Underviser: Margareta Brodén.
Anbefalet litteratur til dette modul: Margareta Brodéns bøger “Mor og barn i ingenmandsland” og “Graviditetens muligheder – en tid hvor relationer skabes og udvikles” og Anna Rechenbachs artikel om Attachmentforskningen.
2. og 3 dag
Underviser: 1. dag: Forsker dr. philos. Kari Killén.
Der arbejdes videre med :
Anbefalet litteratur til dette modul: ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”. Daniel Sterns bøger; “Spædbarnets interpersonelle verden”, “Et spædbarns dagbog”, “Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv”, “Affektregulering i udvikling og psykoterapi”, “Moderskabskonstellationen” og “De første seks måneder”
Underviser: 2. dag: May Olofsson, speciallæge, fhv. overlæge og leder af Familieambulatoriet Region Hovedstaden og Videncenter for Forebyggelse af Rusmiddelskader hos Børn. Forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler.
Indhold:
May Olofssons oplæg vil tage udgangspunkt i det arbejde med rusmiddelbrugende gravide og deres børn, som i mange år har fundet sted i Familieambulatoriet på Hvidovre Hospital og Rigshospitalet, og som nu også finder sted på landsplan i de regionale familieambulatorier. Familieambulatoriet har kunnet påvise, at det er muligt at forebygge såvel de medfødte skader som de opvækstbetingede udviklingsproblemer og omsorgssvigt i denne meget truede børnegruppe. Familieambulatoriet er en tværfaglig specialafdeling .
Anbefalet litteratur til denne dag: Mays og Kari Killêns bog “Sårbare børn“, Akademisk forlag, København, 2003, og Kommuneforlaget, Oslo, 2003 og “Omsorg for gravide og småbørnsfamilier med rusmiddelproblemer – Familieambulatoriets interventionsmodel“, en publikation fra Sundhedsstyrelsen i Danmark, 2005 og 2010, manuskript af May Olofsson.
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén underviser begge dage.
Fokusområder:
Anbefalet litteratur til dette modul: ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”. John Bolwbys bøger; “En sikker base” og “At bryde og knytte nære bånd”. Daniel Sterns bøger; “Spædbarnets interpersonelle verden”, “Et spædbarns dagbog”, “Det nuværende øjeblik i psykoterapi og hverdagsliv”, “Affektregulering i udvikling og psykoterapi”, “Moderskabskonstellationen” og “De første seks måneder”
Underviser: Dr. Psychol. Dag Ø. Nordanger underviser begge dage.
Dag Ø. Nordanger er desuden psykologspecialist i klinisk psykologi for Børn og Unge. Forsker ved Regional Kunnskapssenter for Barn og Unge i Bergen. Desuden ansat ved Ressurssenter om Vold, Traumatisk Stress og Selvmordsforebyggning.
Indholdet på dette modul:
Dag Ø Nordanger vil tage udgangspunkt i følgende temaer:
-Hvordan negative og (gode) omsorgserfaringer præger barnets udvikling med hovedvægt på neurobiologiske implikationer af vold og overgreb i nære relationer.
-Hvordan man kan opdage disse børn-Implikationer for kortlægning.
-Hvordan går man frem ved mistanke-samtalemetodik
-Implikationer tiltag-Hvordan man bedst kan hjælpe disse børn på forskellige arenaer
Anbefalet litteratur til dette modul:
Susan Hart: Den følsomme hjerne
Artikler :
Komplekse traumer hos barn
Regulering som nøkkelbegreb og toleransevinduet som model.
Underviser: Forsker dr. philos. Kari Killén underviser begge dage.
Anbefalet litteratur til dette modul: Kari Killéns bøger; ”Omsorgssvigt, Bind 1, ”Omsorgssvigt Bind II -Praksis og ansvar”, “Omsorgssvigt er alles ansvar”, “Barndommen varer i generationer”, “Sårbare børn”, “Tidlig mor-barn samspill og tilknytning” og “Professionel udvikling og faglig vejledning”.
Efter ca. 90 lektioners undervisning skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybningsopgave, som beskriver et relevant forløb i egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende har anvendt den teori, der er blevet gennemgået på uddannelsen med særlig opmærksomhed på småbørn og tidlig intervention, eller hvor de nævnte temaer behandles ud fra et helhedssyn. Derudover skal den studerende demonstrere en grundlæggende forståelse for den gennemgåede teori samt grundbegreber anvendt i praksis. Fordybningsopgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivende litteraturliste, og problemformuleringen skal godkendes af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen. Opgaven skal afleveres i 2 eksemplarer, 1 til Flemming og 1 til arkivet. Bilag i form af videoklip, dvd’er, lydoptagelser o. lign. skal kun sendes i et eksemplar med navn på, og det og sendes retur. Der tilbydes 1 times individuel vejledning pr. deltager. Gruppeopgave er ikke mulig.
Det afsluttende skriftlige arbejde skal afleveres den 17. januar 2018 i 2 eksemplarer.
Det afsluttende skriftlige arbejde evalueres af kursusleder Flemming Zuschlag Christiansen . Opgaven bedømmes som bestået eller ikke bestået. Såfremt en deltager får bedømmelsen ikke bestået, så er der mulighed for om- eller gennemskrivning af dele af opgaven. Læs anbefaling til arbejdsgiver vedr. fordybelsesopgave nederst på sidem.
Undervisere: Forsker dr. philos. Kari Killén og Aut. psykolog Flemming Zuchlag Christiansen. På dette afsluttende modul vil vi primært have fokus på perspektivering, evaluering og afslutning.
Være indstillet på at deltage i studiegrupper imellem de enkelte moduler. For at have gennemført og bestået uddannelsen skal de studerende endvidere opfylde følgende krav:
Udover den nævnte litteratur, så vil der i løbet af uddannelsen blive anbefalet litteratur og uddelt div. artikler. De studerende er selv ansvarlige for anskaffelsen af den litteratur, der læses på holdet.
Uddannelsen afholdes som 14 eksternat dage (6 x 2 dage og 2 x 1 dag) på Toftemosegaard. Kursusafgiften er inkl. morgenmad, kaffe, te, frokost og eftermiddagskage. Kursisterne afholder selv udgifter til artikler, anskaffelse af øvrigt faglitteratur samt eventuelle udgifter forbundet med transport og logi. Kursisterne er selv ansvarlige for anskaffelse af den litteratur, der læses på holdet. Pris pr. deltager 46.500 kr., som betales i 4 lige store rater, hvor rate 1 betales senest 1. februar 2017, rate 2 senest 1. maj 2017, 3. rate senest 1. august 2017 og 4. rate senest 1. januar 2018.
Uddannelsen regnes som en efteruddannelse . Alle deltagere skal have følgende kvalifikationer for at kunne starte på uddannelsen:
Skriftlig bindende ansøgning til uddannelsen skal ske senest den 1. februar 2017. Elektronisk ansøgning klik her.
Det er muligt frem til ansøgningsfristens udløb den 1.februar 2017 skriftligt at tilbagetrække sin ansøgning.Efter denne dato er man forpligtet til at betale den fulde kursusafgift, også selv om man ikke fuldfører uddannelsen.
Husk at læse vores afbestillingsbetingelser. Klik her.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog PD i familieterapi & Småbørnskonsulent
Daglig leder af Toftemosegaard
Efter ca. 90 lektioners undervisning skal den studerende aflevere en 10-14 A4-siders fordybningsopgave, som tager udgangspunkt i en case fra den studerendes egen arbejdssammenhæng, hvor den studerende anvender sin teoretiske viden om sårbare børn og tidlig intervention og demonstrerer en grundlæggende forståelse af tilknytningsteoriens begreber og pragmatiske anvendelse i praksis.
Fordybningsopgavens emne og problemformulering skal findes indenfor den angivne litteraturliste, og problemformuleringen skal godkendes af kursusleder Flemming Zuchlag Christiansen.
Der tilbydes 1 times individuel vejledning pr. deltager af kursusleder Flemming Zuchlag Christiansen. Gruppeopgave er ikke mulig.
Der skal skrives med skrifttype Times New Roman, skriftstørrelse 12 med 1½ linjeafstand og med en venstre/højre margen på 2,5 cm og en top/bund margen på 3 cm.
Opgaven skal være på mindst 10 sider og højst 14 sider.
Når man i opgaven henviser til en forfatter, men dog ikke citerer denne, så skal man skrive på følgende måde; så når Killén K. (1993)…….. og så skal den bog eller artikel, som I henviser til, være nævnt i litteraturlisten.
Hvis I citerer en forfatter ordret, så skal I skrive det på følgende måde; ”omsorgssvigt handler om relationer” (Brodén M., 2005, side 44)…. og igen, så skal den bog eller artikel I henviser til være nævnt i litteraturlisten.
Div. bilags materialer så som videoklip, interview-udskrift m.m. vedlægges i 1 eksemplar med navn på og vil blive returneret til den studerende, når opgaveforløbet er blevet afsluttet.
God fornøjelse, hilsen
Flemming
——————————————————————————————————————————————–
I forbindelse med skrivning af den afsluttende fordybningsopgave på den 1. årige efteruddannelse til småbørnskonsulent, hvor rammen er 30 lektioner af 45. min. (22,5 timer),der anbefaler Toftemosegaard, at de studerende bevilliges 5 skrivedage, hvor de har mulighed for at fordybe sig i denne proces.
Det anbefales, at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver ansøger om disse 5 dage.
Venlig hilsen
Flemming Zuschlag Christiansen
Aut. Psykolog PD i familieterapi & Småbørnskonsulent
Daglig leder af Toftemosegaard
————————————————————————————————————————————————
Vedr. studiegrupper så er det meget forskelligt hvor ofte, og hvor mange timer de enkelte grupper mødes, men Toftemosegaard anbefaler: At man mødes 1 gang mellem de enkelte undervisningsgange 2-4 timer, hvor man har læst en eller flere bøger fra litteraturlisten, lidt artikler, eller ser filmklip osv., og så reflekterer over dette sammen. Dvs. at man mødes ca. 7 gange a´ 4 timer, altså i alt 28 timers studiegruppetid. Det anbefales at de studerende i forbindelse med deres ansøgning om optagelse på uddannelsen hos arbejdsgiver ansøger om disse 28 timer.
Hvis du ønsker at ansøge om optagelse på denne uddannelse, kan du klikke her.
Men bemærk, det er ikke først til mølle…man optages efter en konkret vurdering, efter ansøgningsfristens udløb.
Manderupvej 3
4050 Skibby
Telefonnummer: 4752 8360
Mobilnummer: 2040 8370
E-mail: post@småbørnskonsulenterne.dk
Mandag til fredag: 08.00 – 17.00
Weekend: Lukket